Sök
Filter
Stäng

Användarvillkor

Allmänt

Våra villkor är till för att skydda dig som kund och att tydliggöra för båda parter vad som gäller när man vill byta eller ångra ett köp. Tänk på att försiktigt undersöka produkten när du får den för att se om den uppfyller dina förväntningar. Om möjligt, utan att riva sönder produktlådor om den kommer i en speciell förpackning. De flesta ärenden löses med ett enkelt telefonsamtal eller ett mail. Kortfattat så har vi en glad och generös inställning men kunden står för returfrakt vid ånger eller byte. Nedan följer den långa versionen.

Du måste vara minst 18 år för att ingå avtal och handla med ADEVE. 

Priser och betalning

Swish, Kort eller Faktura används som betalningsmetod.

Inga kortuppgifter hanteras av ADEVE. PayEx använder en frame (webbsida i en webbsida) för att samla uppgifter så att betalningen kan genomföras direkt utan omdirigering.

Vid faktura accepterar du följande:

Fakturan överlåts till PayEx och skickas med epost i samband med beställning.

En jämförelse mellan uppgiven leveransadress och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. Vi skickar inga varor till annan adress än folkbokföringsadressen.

Information om personuppgifter och kreditprövning:

Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för vi ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföring av PayEx produkter, via brev, e-post eller på annat sätt, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta på den adress som PayEx anvisar.

Information om överlåtelse:

Fordran kommer att överlåtas till PayEx Sverige AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx på det konto som PayEx anvisar.

Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.

Leveranser

Varorna skickas med Postnords logistik tjänster. Leveranstiden är normalt 1-3 arbetsdagar från det att varorna överlämnats till posten. Vi lämnar till posten varje vardag.

Byten, returer och reklamationer - allmänt

ADEVE står för all frakt vid en godkänd reklamation. I övriga fall ombesörjer du returen. Vid reklamationer får du gärna skicka med bilder då det underlättar vår bedömning. Eposta till helpdesk@adeve.se . När vi har behandlat ärendet ger vi godkännande och mailar en förbetald returetikett att skicka tillbaka produkten med. Har du köpt kontant har du redan fått en bifogad med produkten. Varan måste också uppfylla kraven beskrivna under avsnittet 'Krav för att få returnera en vara' som finns lite längre ned på denna sida.

Vid kontant betalning gäller följande:

ADEVE bifogar en returetikett för att göra returen så smidig som möjligt för dig som kund. Tänk på att du står för transportrisken fram tills dess att varan överlämnats till posten. Den kostnad som uppstår för returfrakten kommer dras av från den krediterade summan när du utnyttjar din ångerrätt. Om du hellre vill bekosta frakten själv kan du göra det, men då ansvarar du för leveransen hela vägen.

Du lägger sedan paketet på en vanlig ”gul” postlåda eller lämnar in på närmsta #postenbud#. Maxvikten för att använda svarsposten är 2 kg. Har du inte kvar etiketten går det bra att höra av sig så kan ADEVE skicka en pdf som du sedan kan skriva ut alternativt posta en ny om du inte har skrivare.

ADEVE löser inte ut returnerade varor mot postförskott. Adeve ersätter inte returfraktkostnader som uppkommit på annat sätt.

Om så är möjligt rekommenderar vi att originalemballaget används.

Rabatt på returnerad produkt är förbrukad och flyttas inte över till en annan produkt.

Byte

ADEVE erbjuder 30 dagars bytesrätt för oanvända varor från den dag du mottagit varan/varorna.

Byten sker genom att du först beställer det du vill byta till.

Vi krediterar den första produkten (inkl. frakt) så fort vi fått den i retur. Om du utnyttjar vår returetikett kommer vi minska krediterat belopp med samma summa som du betalade för frakten till dig.

Produkten måste uppfylla kraven beskrivna under avsnittet 'Krav för att få returnera en vara'

Returer när du utnyttjar din ångerrätt

ADEVE erbjuder 14 dagars ångerrätt efter att du mottagit varan.

Vi krediterar produkten (inkl. frakt) så fort vi fått den i retur. Om du utnyttjar vår returetikett kommer vi minska krediterat belopp med samma summa som du betalade för frakten till dig.

Varan måste uppfylla kraven beskrivna under avsnittet 'Krav för att få returnera en vara

Reklamationer

ADEVE står för all frakt vid en godkänd reklamation.

Om varan finns i lager, skickar ADEVE en ny så fort vi har mottagit varan och godkänt reklamationen. Om varan inte längre finns i lager krediterar vi produkten (inkl. frakt).

Krav för att få returnera en vara

Varan skall returneras oanvänd, i ursprungligt skick och med etiketter kvar på varan.

Vid retur av vara/varor som som har någon typ av produktemballering (exempelvis kartong eller plastficka) skall denna medfölja returen.

För underkläder, strumpor, kosmetik och badkläder skall plombering och alla etiketter sitta kvar på varan. Finns det inte någon plombering får produkten ej returneras.

Återbetalning

ADEVE ska, om du utnyttjat din ångerrätt eller har en godkänd reklamation snarast kreditera vad du har betalat för varan inkl. frakt. Eftersom PayEx administrerar betalningarna får de i uppdrag av oss att kreditera dig.

Har du betalat hela eller del av en order med ett eller flera presentkort får du vid retur motsvarande belopp återbetalt på ett presentkort. Kontanter betalas endast ut för den delen av ordern som är betald med kontanter.

Vid tvist hänvisas alltid till Allmänna reklamationsnämnden. ADEVE följer alltid nämndens rekommendationer.

Tvist

Enligt Ny lag så kan tvist mellan konsument och e-handel lösas på denna plats:

Tvistlösning på nätet - EU

Integritetspolicy

Personuppgifter hanteras i enlighet med med vår integritetspolicy. Läs mer här: ADEVEs Integritetspolicy (GDPR)