Sök
Filter
Stäng

Blogg


Extern Annons

Slut på Extern Annons


Jumpsuits för barn

Jumpsuits och heldräkter för barn

 

 Jumpsuits och heldräkter för barn

Nu är hösten här och vi har fått in mysiga heldräkter för baby och barn

Denna höst har vi fått in flera fina varianter för åldrarna 1-18 månader.

De hittas här: Jumpsuits

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Ny kategori med strumpor för herr och dam

Herrstrumpor och damstrumpor

 

 Strumpor för herr och dam. Herrstrumpor och damstrumpor.

Nu har vi börjat med strumpor för herr och dam

 

En helt ny kategori för vuxna har skapats i vår webbshop och vi kommer utöka den successivt med flera underkategorier. En underkategori som vi startat med är strumpor. Ett basplagg som vi inte kan vara utan. I skrivande stund har vi långskaft och kortskaft strumpor med komfortresår. Det finns många typer av strumpor och nästa steg blir någon form av stödstrumpa. Även strumpor med halkskydd kommer köpas in.

Ta en titt på den nya kategorin här: Strumpor

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Vinteroveraller

Vinteroveraller

 

Succe för våra SNOWTEX overaller

Det var ett bra tag sedan vi skrev något på vår blogg pga tidsbrist och det har hänt mycket sedan dess. Både privat och med butiken. Våra vinteroveraller har sålt riktigt bra, närmare bestämt 52st, och vi har inte fått några returer förutom två storleksbyten från för stor till mindre. Vi har fria returer vilket är en stor kostnad när man får skicka både retur och sedan tillbaka till kund. Men det skapar kundnöjdhet och förhoppningsvis en god relation för fler försäljningar framgent. Kanske succen kan återupprepas nästa höst?

Här är bilder på säsongens overaller:

Vinteroverall för barn från SNOWTEXOverall för barn från SNOWTEX

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Badkläder

Badkläder

 

Research

 

I webshopen finns det mycket att önska och fylla på med och en sak som stack ut lite grann och som det också finns efterfrågan på är ju badkläder. Efter en liten research på facebook där vi frågade om vad främst mammor tyckte om tre olika modeller så blev valet att köpa in två av dom. I alla fall till att börja med.

 

Tvåan vann nog men mammor tycker olika så ur ett affärsperspektiv såg vi en efterfrågan på alla tre. Jag tyckte det var kul att ställa frågan vilken av dessa de föredrog, varför och vilken ålder deras svar gällde. Ettan var mest poppis upp till tre år sen kom tvåan för de över tre år och trean var mest poppis bland lite äldre barn. Det blev ett otroligt gensvar för mammor älskar att tycka saker. Omkring fyrtio svar regnade in under några timmar. Vi nämnde inget om att det var en marknadsundersökning eller gjorde reklam för Adeve.

Inköp

 

Vi håller på att kolla leverantörer och priser men kommer iallafall ha tvåan och trean tillgänglig i slutet av maj.

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Vårvärme

Vårvärme

Så äntligen börjar det komma lite vårvärme och sol även till Götet! Jag fyllde precis i semesterlistan på jobbet eftersom de så gärna ville det. Det blir sex sköna veckor med start i slutet av Juni. Men fram till dess så får jag knega på och njuta av eftermiddagar och kvällar tillsammans med familjen.

Adde

’Adde gå till gården’, ’adde gå till gården’ upprepas konstant när man kommer hem. Det är Adele som vill ut och leka. Inte undra på när det är sol, vindstilla och 10-15 grader varmt. Som förälder tackar man inte nej utan går med Adde till gården. Hon trampar stolt runt på sin trehjuling och älskar att gunga. Det gillade hon inte förra sommaren när hon var ett år gammal. Men nu vill hon inte sluta utan njuter av varje minut i gungan.

Stevvo

Lille Stevvo, nu ett år gammal, har precis börjat gå. Lite roligt var det när han skulle använda skor första gången. Han började gråta och liksom ramlade ihop för det var nåt konstigt på fötterna. Ungefär som en katt med krage som ser ynklig ut. Det går ju inte att gå med saker på fötterna tänkte han. Efter två dagar inomhus med skor gick det bättre då han inte hade något val.

Påskliljor

Blomlådorna är fulla med påskliljor och det börjar bli grönt på buskarna. Överallt pyr det och bara väntar på att få explodera i full grönska. Från grått och dassigt till ett sprakande av färger på två månader, det är vad våren är!

Elvis

Katten som har vårkänslor är ute längre och längre på eftermiddagarna. Han har sitt favoritställe i ett buskage. Det har varit helt kalt hela vintern och nu börjar det komma lite grönt. Han smälter in i omgivningen mer och mer. Elvis kan vara mer inkognito där inne med tanke på förbipasserande hundar och katter. De brukar alltid ställa till med bråk så det är skönt med buskaget. Man vet vart man ska gå för att hitta Elvis. Man lockar och han kommer skuttande och jamande. Alltid lika glad! Kanske man borde varit en katt?

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Onepiece - Dagens Outfit

Onepiece - Dagens Outfit

Vad kan vara enklare än en Onepiece

I alla fall behöver man inte fundera på vad man ska ha till. Möjligtvis ett par strumpor men mer än så behövs inte. Idag presenterar vi en populär Onepiece för barn och bäbisar i åldrarna 1-24 månader. Den finns i tre olika utföranden. Antingen randig eller leopard mönstrad. Randig i röd eller marin. Leopard i svart. Alla tre onepiece har luva och ett långt blixtlås så att den är lätt att ta av och på. Vi säljer den till ett mycket förmånligt pris med inkluderad frakt och retur. Barnkläderna är av märket Petter & Kajsa respektive Paddington.

onepiece barn

jumpsuit barn

jumpsuit barn

Länk till dessa har du här!

För att se dessa plagg på barn har vi nedanstående bilder tills vidare som visar några andra utföranden. Men vi kommer inom kort lägga upp egna bilder med vår egen pojke som modell (Nu längst till höger). Onepiece plaggen nedan är av exakt samma sort. Det är bara mönster och färg som skiljer.

onepiece barn

onepiece stars

onepiece zebra

Onepiece

Att kombinera en sån här fin onepiece med ett par antihalk sockor är perfekt för ett barn som kryper och lär sig att gå. Vår egen son är precis i den fasen (11 månader) och halksockorna hjälper honom att inte halka när han försöker gå lite grann.

 halksocka

Länk till dessa har du här!

Så ett enkelt tips är att slå till på denna enkla outfit som inte kan misslyckas!

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Barn trender 2014 - Top 8

Barn trender 2014 - Top 8

Att vara medveten om trender är viktigt för oss som online butik så här följer en liten koll på hur det sett ut i Sverige de senaste 12 månaderna. Trenderna baseras på Google sökningar.

Trender

1. Feber barn
Denna sökning ligger i topp och är kanske inte så konstigt för man vill ju få lite vägledning när ens barn är febrigt. 1177 Vårdguiden toppar sökresultatet.

1177 vårdguiden

2. Svt barn
Tvåan leder oss till svt och här får man upp Barnkanalen högst upp i sökresultatet.

barnkanalen

3. HM
HM verkar vara föräldrars favorit när det gäller barnkläder och babykläder. Med en omsättning på 176 miljarder år 2014 talar populariteten för sig själv.

4. Lindex
När det gäller inköp av barnkläder ligger Lindex tvåa i popularitet hos oss föräldrar.

5. The barn
Vad är detta? Lada på engelska, barnet eller vadå? Söker man kommer en restaurang i Göteborg upp som heter The Barn. Det har inget med barn att göra men Google tycks tycka det!

The Barn

6. Barn kläder
Det verkar vara trendigt att söka efter barnkläder på nätet. Att handla barn och babykläder online blir mer och mer naturligt för oss. Zalando toppar sökresultatet och kantas med massa sponsrade annonser.

7. Barn spel
Här tror jag barnen lärt sig att söktermen barn spel listar massor med kul online spel. Högst upp hamnar Spela.se

Spela.se

8. Sist men inte minst har vi Kappahl. Barnkläder kan vi inte få nog av!

 

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

SuperModel

SuperModel

 

Idag publicerade vi vår första tunika och vår egen lilla modell fick till en skön look!

 

Tunika

Catwalken blandades med lite pauser för att rätta till glasögonen.

Catwalk

Tunikan har små broderingar och några tryck samt ett färgglatt mönster nedtill.

Den finns i storlekarna 2-6år och den kan köpas här!

 

Ha en trevlig dag!

Patrik & Therese @ Adeve

Marknadsföring

Marknadsföring

 

Som nystartad online butik så är synlighet oerhört viktigt. Jag tänkte skriva några rader om det.

(Bloggare sökes! Om du som läser detta har en välbesökt sida och vill recensera oss får du gärna höra av dig för ett eventuellt samarbete.)

Här är en liten kille som är grym på marknadsföring

marknadsföring

Vi startade denna butik i oktober 2014 och har sedan dess mest jobbat med att få teknik och andra saker på plats. Vi har också utökat vårt nätverk av leverantörer och köpt in mer produkter. Marknadsföring har hittills varit lågprioriterat men nu måste detta arbete igång och jag har läst på en del för att inte trilla i de värsta fallgroparna.

fallgrop

Annonsering

Vår största kundkrets är föräldrar som föredrar att köpa kläder online istället för att lägga tid på t.ex ett HM besök. Vissa dagar i veckan ser man en ökning i trafiken till hemsidan och andra dagar händer ingenting. Det följer ett visst mönster. Därför har vi valt att annonsera via Google Adwords dessa dagar då våra kunder till synes har tid att sitta vid datorn och göra ett köp.

Denna annonseringstyp går ut på att man lägger ett bud på ett speciellt sökord, t.ex barnkläder, och om man vinner auktionen visas annonsen i högerspalten bredvid ett sökresultat. Ju mer du budar desto mer synlighet får du. Först ska annonsen visas och sedan om någon klickar på annonsen får annonsören betala för det. Det beror helt och hållet på köpfrekvens och vinst vad man kan lägga för bud och konkurrensen är hård på många sökord.

pengar

Man betalar bara när någon klickar på en annons. Men att ha konkurrenskraftiga priser och samtidigt betala dyr annonsering är inget långsiktigt bra alternativ. Någonting mer måste till.

Organiskt sökresultat

När någon söker på Google visas också det så kallade organiska sökresultatet (se bild nedan, det i den röda rektangeln). Det är de vanliga sökresultaten där relevans och sidans popularitet räknas för att positionera resultaten. Denna rankning görs av datorer som ständigt skannar sidor och sedan gör komplicerade analyser. Dessa algoritmer är hemliga men det finns ändå vissa faktorer som man vet påverkar. 

organiskt sökresultat

Att hamna högt i det organiska sökresultatet är drömmen för vilken butiksägare som helst och lyckas man kostar det inget när någon klickar på sökresultatet. Det finns många strategier att nå dit och jag tänker inte djupdyka i det för det finns redan massor av material på internet om det. Sök på SEO så hittar du det.

Länkar

Men jag vill ändå ta upp betydelsen av länkar till din sida. Om någon som har en bra synlighet länkar till din sida påverkar det också din rankning. Så om du har en webshop, vill du ha bra länkar till den. Därför är det populärt med bloggar som länkar till webshoppar eftersom det påverkar sökresultatet på internet.

Och om du är bloggare med många besökare och hög synlighet på internet så kan du starta samarbeten med företag och på så vis tjäna extra pengar. En del kan till och med försörja sig på det. Har du inte en bra synlighet så kan effekten bli motsatt för din samarbetspartner. Medvetna webshoppar känner till detta och väljer inte vilken blogg som helst för recensioner.

Kvalitetsinnehåll

Innehåll är en annan viktig faktor för alla typer av sidor. Om man skapar innehåll som hjälper människor och som är intressant så skapar det synlighet. Tänk dig att du skriver något intressant och någon länkar till din sida. Då har du en naturlig länk därför att du skrev något bra. Det är en långsiktigt bra marknadsföring för både bloggare och webshoppar. Och alla andra sidor också!

Sociala medier

som Facebook, Twitter och Google+ är en naturlig del för en webbutik. Jag tror däremot det är viktigare att koncentrera sig på att skapa kvalitetsinnehåll på hemsidan om man inte redan har gjort och gör det. För det drar trafik till sidan istället för det sociala mediet. Det sociala mediet är däremot ett utmärkt komplement och sätt att hålla kontakt med sina målgrupper, skapa tävlingar och så vidare.

Jag avslutar detta inlägg så här men kommer fortsätta skriva om hur vi på Adeve lyckas med vår marknadsföring och om jag har haft rätt i mina antaganden och påståenden.

Kommentera gärna och

Ha en riktigt bra dag!

Patrik @ Adeve

 

 

Dagens Outfit

Dagens Outfit

 

Idag plockar vi ihop något för en liten pojke på 2-4 år. Outfiten består av en cardigan, en kortärmad t-shirt, boxershorts, mjukisbyxa och strumpor med halkskydd. Vår egen lilla pojke har inte fyllt ett år ännu så jag kan inte ståta med att ha provat det på ett barn ännu men det känns som en bra kombination. Den kan också enkelt anpassas till temperaturen genom att ta av eller på koftan. Halkskyddet är perfekt för lek inomhus.

Kommentera jättegärna. Och nu till själva kläderna...

T-Shirt att ha under koftan.

 barn barnkläder t-shirt

 

Cardigan som extra tröja

barnkläder cardigan kofta

Boxershorts som underkläder

barnkläder boxershorts underkläder

Byxa som nederdel

barnkläder byxa byxor mjukisbyxa

Strumpor med halkskydd

barnkläder strumpa socka halkskydd

 

Ha en riktigt bra dag

 

Therese & Patrik @ Adeve 

 

 

Våren är på väg!

Våren är på väg!

Nu är vi i mars månad och det känns som att man övervintrat i ett ide nalle för att ha nya krafter att gå vidare med. Och med tanke på att våren och sommaren är på väg så blickar man framåt och föröker att inte tänka på slasket och de korta dagarna. Jag borde nog fötts på varmare breddgrader (:

vår

Vår två-åring kommer ha mycket roligt med lek utomhus och vår ettåring som precis lärt sig att stå kommer strosa runt nyfiken på det mesta. Här sitter de och myser inomhus.

barnkläder

 

Vi föräldrar kämpar på med vårt företag Adeve och fyller på webshopen med nya barnkläder allteftersom. Speciellt roligt ska det bli att få in det nya märket med danska barnkläder som heter Small-Rags eller Små Trasor om man så vill. Dessa babykläder är helcoola och akompanjeras av Mr Rags en trasdocka som både små och stora gillar.

Small-Rags

Det enda som saknas är tid för allt men livet handlar ju om att kunna njuta också. Då gäller det att inte ta för mycket på sig utan kunna vara nöjd. Ett djupt andetag, Yoga, sova ut, strunta i allt, släppa loss eller kanske ingenting alls? Har ni några tips på hur? Iallafall så är vetskapen om att sommaren är i antågande skön!

Patrik & Therese @ Adeve

Loppisar

Vem köper begagnade kläder?

Det finns inget enkelt svar på det eftersom människor är olika. Men jag tror att miljömedvetna konsumenter gärna tittar på det alternativet. Naturligtvis finns det också pengar att spara.

Fördelar
Barn växer så det knakar. Därför hinner inte ett barn slita ut alla kläder. Speciellt i de yngsta åldrarna. Har man köpt kläder av bra kvalitet kan de lätt ärvas av småsyskon eller säljas på en loppis. Om man kommer till en bra loppis kan man fynda massor och bunkra upp för ett år framöver. Miljön mår också bra av detta eftersom all produktion påverkar miljön. Utan att veta säkert gissar jag också att ett begagnat plagg innehåller mindre kemikalier än ett nytt då det tvättats några gånger.

Nackdelar
Beroende på plagg så kan det ha utsatts för spyor, avföring och urin. Det vill nog de flesta inte ge till sitt barn. Så köper man på loppis får man ha det i åtanke. Skor, overaller, tröjor, byxor m.m. är exempel på vad som kan köpas utan att oroa sig för mycket. Bodies och pyjamasar är exempel på ett plagg som troligtvis fått både lite spyor och bröstmjölk på sig.

Jag tänkte att vi på Adeve vill tipsa om Barnloppisar genom denna blogg som ett led i vårt miljötänkande. Därför vill vi ha tips på loppisar. Kommentera så uppdaterar vi listan i slutet av bloggen.

Några länkar om återvinning av kläder

Hur kan Sverige gå i täten for återanvändning och återvinning av kläder och textil

Återanvändning och återvinning av textilier

Patrik @ Adeve

Loppisar i Sverige:
Göteborg, Loppans Barnmarknad <-- Klicka

En e-handlares perspektiv och utmaningar

Hur tänker en e-handlare?

Med e-handlare menar jag någon som säljer saker på nätet.

Svaret på det är nog att det skiljer från person till person. Det finns naturligtvis gemensamma faktorer. Den enklaste är att tjäna pengar på det man gör.

Utan att veta så gissar jag på att den vanligaste e-handlaren är en företagsam person som ser en möjlighet att utnyttja internet och logistiska lösningar för att sälja saker. Personen förlitar sig troligtvis på standardlösningar som erbjuds på internet i form av e-handelsplattformar och posten.

Vad är rätt lösning?


Det beror på, vill jag nog påstå. Det som är rätt för en person behöver inte vara det för en annan.

I mitt fall är jag programmerare, databas nörd, och kan konfigurera web-sidor. Mitt val har därför varit en öppen lösning som går att skräddarsy i detalj på egen hand med rätt verktyg. Det är dock inget jag rekommenderar för en person med annan bakgrund.

Har du annan bakgrund, jämför standardlösningar och gör en ordentlig research på vad andra användare säger om respektive lösning. Förlita dig inte på floskler som 'bästa e-handelsplattformen genom tiderna' osv. Försök se vad andra användare och oberoende undersökningar säger.

Vi är väldigt nöjda med Postens Varubrev som tills nyligen (nov. 2014) inkluderar returtjänst när man beställer leverans. Det går bra upp till 2kg. Sen får man anlita någon annan.

Är du redo?

Tänk på att det tar tid att lägga upp produkter, beskrivningar, bilder m.m. Du måste också skapa Google-analytics konto, Google merchant konto, Google Adwords konto och konto för webmaster tools (både för google och bing). Du måste också verifiera ägarskap av dina web-egendomar genom att placera en spårningsfil i din domänkatalog.

Förutom dessa tekniska förberedelser kanske du behöver bygga upp ett nätverk av leverantörer, samla kunskaper och ha massor med tid över.

Förberedelser

Google rekommenderar att du skriver mellan 500 och 1000 ord för varje produkt. De ska också vara synliga på hemsidan och inte dölja sig bakom tabbar och dylikt. Google analyserar sidor kontinuerligt och botarna (som de kallas) blir smartare och smartare. Så kör inte med några genvägar. Skapa kvalitetsinformation även om det kan vara svårt som e-handlare då man mest återger information om produkter.

En betalväxel och inlösenavtal måste också anordnas vilket också kommer orsaka månatliga kostnader. Undvik PayPal till varje pris som i mitt fall varit en besvikelse från första början. Orsaken är att de kräver att kunden skapar PayPal konto för att genomföra kortköp. Det dödar konverteringen. De ger också luddiga svar när man ringer dom. Det enda jag kan rekommendera är om du betalar dina leverantörer via PayPal. Men inte mellan dig och konsumenten.

Faktura är en bra start innan du fått betalningsmetoder på plats. När du kommit igång vill du nog sälja dina fakturor för att undvika massa onödigt arbete med påminnelser och inkasso. Men det är en bra början.

Synlighet

Om du vill få mer organisk trafik till din sida kan man försöka med olika länkkataloger men inget slår kvalitetslänkar från sidor som handlar om samma sak du säljer. T.ex en länk från Dell ifall du säljer datorer är guld värd. En länk från t.ex ett universitet ger dig hög status i sökmaskinerna. Ska du enbart betala för trafik via Google Adwords kommer det tära på dina vinster.

Några bra länkar

SEO

Why Google Hates Your Site

PayEx

EHandel

Adeve

I skrivande stund är vi på Adeve bara i startgroparna på att klättra i synlighet på internet men konversera gärna med oss via denna blogg och utbyt tips och erfarenheter.

Vänligen
Patrik

Delägare och tekniskt ansvarig @ Adeve

Vikinga kläder (790 till 1060-talet)

Vikingarna hade sitt ursprung i Sverige, Norge och Danmark.

Vikinga mode

När det kommer till vikingarnas mode och klädval hade de en alldeles egen stil, anpassad till deras klimat och miljö. Att de var varma och bekväma var den viktigaste faktorn men också också att kläderna var praktiska.

Din status i vikingasamhället visades genom dina kläder. De finaste kläderna bars endast av vikingar med hög status. Vackra, detaljerade och förnäma mantlar bars av kungar och adeln.

Förutom funktionell design, var vikingarna också förtjusta i utsmyckningar. Juvelprydda armband, broscher och andra accessoarer bars av de flesta vikingar. Kläderna var ofta dekorerade med broderier och flätor i kanten av på plaggen.

Material

Vikingakläder utformades för att hålla bäraren varm och utgjordes oftast av material som fanns lokalt. Såsom ull, linne och djurhudar. Vanligast var ull och lin som användes för att skapa de flesta kläder, såsom byxor, tunikor och klänningar. Vinterplaggen utgjordes av grova tyger. Kläderna hade starka klara färger. Ull användes för vinterkläder och linne användes för sommarkläder som gav en lättare och luftigare klädesplagg.

Läder användes för att producera en mängd tillbehör till kläder. Såsom stövlar, bälten, skor, och många andra saker.

Bältesspännen, nålar, broscher och annat av metall användes för att hålla plaggen på plats.

   

Djurben användes också för vissa saker, t.ex. nålar eller kammar. Att vikingarna ansågs vilda är ett välkänt faktum men de var även väldigt bohemiska.

Vikingasmycken

Smycken var populärt på vikingatiden, och de bar gärna mycket smycken för att visa sin status. Broscher var som vi redan nämnt vanliga och snyggt detaljerade. Ringar och metallarmband var också populärt.

    

Männens kläder

Som ytterkläder bar vikingamännen en yllekappa fäst med en brosch. Kappan var ett användbart klädesplagg som användes på vintern för att hålla dem varma på sina resor till fots eller på sina färder med långskepp. Kappan kunde även fungera som en filt när de behövde sova.

Om du var en mycket rik vikingman så kunde du, istället för att bära en yllekappa, ha en mantel. Detta var en mycket dyr och fint utformad kappa, kantad med päls och mycket detaljerade broderier. Manteln var ett sätt för en viking att visa sin status. De var också åtråvärda bland utländska köpmän.

En skjorta eller tunika gjord av ull eller linne bars på överkroppen, beroende på säsong. Den täckte ofta midjan och hölls på plats med hjälp av ett läderbälte. Bältet användes också för att bära knivar, pengar och andra tillhörigheter.

Vikingamän bar byxor som var gjorda av antingen ull eller linne.

Huvudbonader var också vanliga. Vikingarna hade många typer av huvudbonader. Skinn och läder var vanligt men metallhjälmen utan dekorationer är den vi oftast förknippar med en viking.

Kvinnornas kläder

Vikingakvinnor klädde sig annorlunda jämfört med sina manliga motsvarigheter. Klänningar var vanliga och på vintern bar de en åtsittande, lång ylleklänning utan bälte som hängde ner till anklarna. På sommaren bar de en mycket ljusare linneklänning, som var mer lämpad när vädret blev varmare. Överklänningar var vanliga också, men även förkläden för att skydda sina kläder när de utförde jordbruksarbeten eller lagade mat.

På fötterna hade vikingakvinnor yllestrumpor och läderskor. Huvudbonad var vanligt också. En enkel sjalett eller huva gjord av linne verkade också vara vanligt.

Barnens kläder

Vad använde vikingabarn för kläder? Barnen hade i stort sett likadana kläder som sina föräldrar, men naturligtvis var storleken ett barns. Vikingapojkar klädde sig som sina fäder, och vikingaflickor som sina mödrar.

Sammanfattning

Kläderna var anpassade till alla årstider men även det kallare nordliga klimatet. För det mesta bar vikingar enkla kläder men med utsmyckningar och accessoarer. De rikaste skiljde sig från mängden med mantlar, pälsar, juveler och dyra utsmyckningar.

Något man kan inte låta bli att inspireras av är deras användning av naturliga material och helt miljövänliga produktion även om livet nog var slitsamt.

Patrik @ Adeve

Varför ekologiska kläder är en bra idé

Varför?
Du vet förmodligen redan att vår hud är vårt största organ. Men visste du att det också är vår största mottagare för ohälsosamma kemikalier som vanligen används för att tillverka våra kläder? När vi köper kläder som är ekologiskt certifierade, utsätter vi våra kroppar för betydligt färre kemikalier eller inga alls.

Ekologisk märkning
Den ekologiska märkningen är ganska enkel för frukt och grönsaker, men den kan vara lite förvirrande för kläder och textilier. Detta beror på att fiber som används för att producera ett plagg kan certifieras, medan den färdiga produkten inte behöver vara det. Med andra ord, etiketten på ett plagg kan indikera att den är "gjord av 100% certifierad ekologisk bomull", men det färdiga plagget kan fortfarande behandlats med syntetiska kemikalier, petroleumbaserade ingredienser och skadliga tungmetaller.

Alternativ
Leta efter kläder och textilier som har certifierats ekologiskt. Det finns olika organisationer som certifierar textilier som ekologiska och alla har sin egen uppsättning med standarder. De flesta av dessa standarder omfattar antingen fiber eller den färdiga produkten, men Global Organic Textile Standards (GOTS) omfattar båda. GOTS säkerställer också kvaliteten på de färdiga produkterna. Så även om du betalar ett högre pris för GOTS certifierade textilier så kommer de sannolikt att hålla längre och på så sätt spara in kostnaden med tiden. Att sälja kläderna på en loppis är ytterligare ett sätt att värna om miljön och få tillbaka lite av det man betalat.

Bra att veta
GOTS och andra organiska certifieringar kan kosta mycket för små designers, så bara för att du inte ser en certifiering eller GOTS märkning betyder det inte att kraven inte har uppfyllts. Kontrollera etiketten för ord som "Skonsam tillverkning", "Växtbaserade färgämnen", "Miljövänliga färgämnen", "Inga kemiska ytbehandlingar eller färgämnen", eller andra indikationer på att ett hälsosammare alternativ används i stället för petroleumbaserade material och kemikalier. Du kan också kontrollera designerns hemsida för att se om deras material och metoder uppfyller dina personliga normer.

Länkar

Ekologiskt - ett hållbart köpargument? (En uppsats från Textilhögskolan i Borås)

 

Adeve

På Adeve är vi medvetna om miljön och ställer krav på våra leverantörer. Då vi startade i oktober 2014 så har vi ännu inte kläder som är certifierade men nu har vi iallafall fått kontakt med såna leverantörer. Och de kommer ha ett företräde när vi gör inköp. I slutet av 2015 kommer vi få in våra första ekologiska plagg. Det ska bli kul!

Patrik @ Adeve

Märkeskläder - Bra eller dåligt?

Mode för barn är en het marknad i dessa dagar, för de som har råd...

Stora designers kommer ut med fler och fler kollektioner som är inriktade på barn. Även om märkeskläder för barn utan tvekan
är bedårande, är det värt att betala femhundra för en tröja som din dotter snart kommer att växa ur?

Det brukade vara så att stora designers riktade in sig på rika personer. Men i dagsläget är dessa designers mode inriktat även
på en mindre publik - barn och därmed föräldrar. Gucci och Fendi är exempel på stora designers som släpper kollektioner för
barn.

Så vem köper?
Om designers gör dessa kläder för barn, så kan vi vara säkra på att någon är villig vara att köpa, eller hur? Det är logiskt att
designers jagar efter en grupp som spenderar. Och vilken förälder vill inte unna sina barn det bästa?

Men vilket budskap förmedlar föräldrarna till barnen när föräldrarna klär dem i kläder som kostar mycket?

Använder föräldrar sina barns kläder och accessoarer som ett sätt att förmedla sin egen status?
Att det är så kan man se på forum som handlar om barnkläder. En mamma på ett välkänt svenskt forum frågade om tips var
man handlar dyra barnkläder och tillade att det berodde på vad andra föräldrar tyckte. Hon var med andra ord orolig för vad
andra föräldrar skulle tänka om hennes barn inte hade dyra kläder.
Även om ingen har det för avsikt så styrker denna oro klyftan mellan fattiga och rika.

För ett barn är kläder kläder. Men när de växer, kommer de att lära sig om statussymboler. 4 av 10 barn i låg- och
mellanstadiet uppges vara medvetna om vilka klädmärken de har på sig. Och svenska barn vill inte ha på sig vad som helst –
det ska vara rätt märke.

Så varför görs märkesläder?
Enkelt uttryckt är barnkläder en outnyttjad marknad för designers med enorm möjlighet. De behöver en ny kategori och vissa
mammor eller pappor kommer inte att haja till för en tresiffrig prislapp eftersom de vill det bästa för sina barn och har råd men i
vissa fall även för vad den signalerar till omgivningen om föräldern.

Sen så ska man tillägga att ett märke i många fall är en kvalitetsstämpel. Visar det sig att ett märke alltid leverar hög kvalite är
det naturligtvis en trygghet. Speciellt om du köper online.

Adeves planer

Till våren kommer vi utöka vårt sortiment kraftigt och kommer att blanda välkända och mindre kända märken. Varför gör vi det? Jo, för att människor är olika!

Varmt välkommen att titta in då och fynda hos Adeve!

Therese @ Adeve

banner